Jak správně mluvit
Jak si osvojit hlásky "s" a "š"
Zaškrtávejte si, které nápady jste již realizovali.
☐ Zaveďte,,čas na povídání“: Nechte dítě 5-10 minut denně něco vyprávět (nebo nahlas číst): Za každé dobré „s“ nebo „s“ dejte do truhlice s pokladem (sklenice nebo skleněná váza) třpytivý kamínek, minci nebo něco podobného, případně může dítě vytvářet šňůru z korálků.
☐ Pro ještě větší motivaci: Když je kamínků 50 (nebo když je sklenice plná), následuje společná aktivita s rodiči (sourozenci nebo kamarády) podle přání dítěte, na které jste se předem s dítětem dohodli.
☐ Připevněte symboly „zubatého sluníčka“ (pro „s“) nebo „zubaté rybičky“ (pro „š“) (sešit 3, str. 5) na stojánek na fotografie a umístěte je na frekventované místo doma tak, aby je dítě mělo co nejvíce na očích.
☐ Vytvořte koláž z důležitých Mukiho cvičení a obrázků se „š“ nebo,,s“ (z Mukiho sešitu nebo z reklamních letáků).
☐ Vyvěste na dveře do pokoje nebo na jiné vhodné místo zábavné říkanky a opakujte je stále dokola. Časem zkuste zrychlit tempo mluvení.
☐ Mluvte často Mukiho řečí, např. vždy při jízdě autem, vždy po večeři s tatínkem nebo vždy cestou ze školky.
☐ Každý den si zazpívejte nějakou Mukiho písničku a zkoušejte přitom správné „s“ nebo „š“.
☐ Po každém jídle, kdy mělo dítě jazyk na správném místě, nebo po každé noci, kdy jazyk zůstal na místě, navlékněte jeden korálek, dokud nevznikne krásný náhrdelník.
☐ Dítě by mělo vždy správně vyslovovat jména členů rodiny nebo kamarádů, kteří mají ve jméně (v křestním jméně nebo v příjmení) písmeno „s“ nebo „š“.
☐ Motivujte dítě, aby při sledování televize, poslechu rozhlasové hry nebo při rozhovoru s přáteli a známými věnovalo pozornost výslovnosti,s“ nebo „š“. Dělají to všichni správně?
☐ Dohodněte se na tajném slově, znamení nebo zvuku, který dítěti nenápadně připomene správnou výslovnost.
☐ Prohlížejte si obrázkovou knížku a vyprávějte obsah nebo příběh se správným „s“ nebo „š“.
☐ Vždy dbejte na správný zvuk, když dítě zdraví.
☐ Při počítání vždy pamatujte na správné „s“ a „š“ (např. při hraní kostek).
☐ Zaveďte,,čas na povídání“: Nechte dítě 5-10 minut denně něco vyprávět (nebo nahlas číst): Za každé dobré „s“ nebo „s“ dejte do truhlice s pokladem (sklenice nebo skleněná váza) třpytivý kamínek, minci nebo něco podobného, případně může dítě vytvářet šňůru z korálků.
☐ Pro ještě větší motivaci: Když je kamínků 50 (nebo když je sklenice plná), následuje společná aktivita s rodiči (sourozenci nebo kamarády) podle přání dítěte, na které jste se předem s dítětem dohodli.
☐ Připevněte symboly „zubatého sluníčka“ (pro „s“) nebo „zubaté rybičky“ (pro „š“) (sešit 3, str. 5) na stojánek na fotografie a umístěte je na frekventované místo doma tak, aby je dítě mělo co nejvíce na očích.
☐ Vytvořte koláž z důležitých Mukiho cvičení a obrázků se „š“ nebo,,s“ (z Mukiho sešitu nebo z reklamních letáků).
☐ Vyvěste na dveře do pokoje nebo na jiné vhodné místo zábavné říkanky a opakujte je stále dokola. Časem zkuste zrychlit tempo mluvení.
☐ Mluvte často Mukiho řečí, např. vždy při jízdě autem, vždy po večeři s tatínkem nebo vždy cestou ze školky.
☐ Každý den si zazpívejte nějakou Mukiho písničku a zkoušejte přitom správné „s“ nebo „š“.
☐ Po každém jídle, kdy mělo dítě jazyk na správném místě, nebo po každé noci, kdy jazyk zůstal na místě, navlékněte jeden korálek, dokud nevznikne krásný náhrdelník.
☐ Dítě by mělo vždy správně vyslovovat jména členů rodiny nebo kamarádů, kteří mají ve jméně (v křestním jméně nebo v příjmení) písmeno „s“ nebo „š“.
☐ Motivujte dítě, aby při sledování televize, poslechu rozhlasové hry nebo při rozhovoru s přáteli a známými věnovalo pozornost výslovnosti,s“ nebo „š“. Dělají to všichni správně?
☐ Dohodněte se na tajném slově, znamení nebo zvuku, který dítěti nenápadně připomene správnou výslovnost.
☐ Prohlížejte si obrázkovou knížku a vyprávějte obsah nebo příběh se správným „s“ nebo „š“.
☐ Vždy dbejte na správný zvuk, když dítě zdraví.
☐ Při počítání vždy pamatujte na správné „s“ a „š“ (např. při hraní kostek).
Během několika následujících týdnů věnujte pozornost výslovnosti, aby se „nový způsob mluvení“ mohl začlenit do každodenního života!
Jak správně mluvit.pdf